راهنمای خرید لوله پلی اتیلن

راهنمای خرید لوله پلی اتیلن

«پادکست راهنمای جامع خرید لوله های پلی اتیلنی با مثال»

بعد از گوش دادن به این پادکست هیچ سوالی برایتان باقی نخواهد ماند!

با توجه به بازار آشفته خرید لوله های پلی اتیلن و سو استفاده سودجویان، وبسایت انرژیسازان در جهت آگاهی مشتریان محترم، اقدام به نشر راهنمای خرید لوله پلی اتیلن کرده است.

این راهنما طوری تنظیم و پرداخته شده است که با استفاده از آن (حتی در صورتی که از لوله های پلی اتیلن و جزئیات آن اطلاعی نداشته باشید) بتوانید بهترین انتخاب برای خرید را داشته باشید.

در صورتی که به هر کدام از مسائل، مشرف نباشید، ممکن است:

1-لوله های پلی اتیلن درجه دو را به عنوان لوله های پلی اتیلن استاندارد به شما بفروشند!

2-لوله های پلی اتیلن دست دوم را به جای لوله درجه یک به شما بفروشند!

3-لوله پلی اتیلن pe80 را به اسم لوله پلی اتیلن pe100 بخرید!

5-لوله پلی اتیلن در صورت خریدازی، بعد از یک سال کاملا پوسیده و دچار عدم کاربری شود.

 

آنچه در این مطلب خواهید خواند پنهان

1-برای خرید لوله پلی اتیلن باید به چه نکاتی توجه داشت؟

برای خرید لوله های پلی اتیلن به یک نکته فوق العاده مهم باید توجه داشته باشید آن هم استاندارد لوله است.

استاندارد و تایید شده بخرید : خرید لوله پلی اتیلن

قبل از خرید به مهر استاندارد لوله پلی اتیلن توجه کنید!

مهر استاندارد حتما می بایست روی لوله حک شده باشد و این امکانی است که فقط کارخانه تولید کننده لوله می تواند آن را فراهم کند.بنابراین اگر لوله پلی اتیلن را خریداری کردید و مهر استاندارد روی آن حک شده بود، باید بدانید که این لوله را از کارخانه تولید کننده لوله پلی اتیلن تهیه کرده اید که تمام قوانین مربوط به تولید این لوله را رعایت کرده و مجوز تولید داشته است!

3 تاییدیه الزامی برای خرید لوله پلی اتیلن

اولین موضوعی که باید چک کنید، برگه استاندارد، تاییدیه آب و خاک و تاییدیه جهاد کشاورزی است.این 3 تاییدیه مهمترین مواردی است که در خرید لوله های پلی اتیلن باید رعایت کنید.

تاییدیه گاز برای لوله های پلی اتیلن گازی

دقت داشته باشید که اگر لوله با موارد کاربری گازی و انتقال گاز استفاده می شود، می باییست دارای تاییدیه اداره گاز باشد.

تاییدیه غذایی برای لوله های پلی اتیلن انتقال آب و صنایع غذایی

اگر لوله برای انتقال آب آشامیدنی و صنایع غذایی (مواد مایع غذایی) استفاده می شود، این لوله می بایست دارای food grade ( تاییدیه غذایی) باشد. فود گرید استانداردی است مبنی بر اینکه لوله هیچگونه مواد سمی شیمیایی درون ساختار و تولید خود ندارد.

تاریخ تولید لوله پلی اتیلن

علاوه بر مهر استاندارد، تاریخ تولید روی لوله های استاندارد حک شده است.با نگاهی جزئی متوجه می شوید که حتی روز تولید لوله های پلی اتیلن در صورت استاندارد بودن لوله، روی آن حک می شود.

نوع مواد سازنده لوله پلی اتیلن

موادی که لوله پلی اتیلن از آن ساخته می شود، می تواند متنوع و با درجه های مختلف باشد.مواد سازنده لوله های پلی اتیلن عموما به سه نوع pe63 ، pe80 ، pe100 تقسیم بندی می شوند.در حال حاضر pe100 و pe80 پر کاربرد ترین مواد سازنده لوله های پلی اتیلنی هستند و مواد pe63 جزء کم مصرف ترین مواد این لوله ها می باشند.

نوع مواد به همراه فشار بار می بایست حتما روی لوله پلی اتیلنی حک شده باشد.

مقاله کمک کننده: فرق pe100 و pe80 در لوله های پلی اتیلنی

لوله پلی اتیلن استاندارد چه نشانه هایی دارد؟

این نوع لوله ها نیز حتما باید دارای تاییدیه ها، مهر استاندارد و برگه استاندارد باشند.اما با این تفاوت که لوله های استاندارد پلی اتیلنی یک نشانه دیگری نسبت به دیگر لوله ها دارند.این نشانه صاف و صیغلی بودن سطح داخلی لوله است.در صورتی که اقدام به خرید لوله پلی اتیلن کردید و متوجه شدید که سطح داخلی لوله دارای خط و خش و یا سوراخی ها و خلل و فرج سطحی است، به استاندارد بودن لوله شک کنید.

اگر داخل سطح لوله برجسته بود، باید بدانید که از مواد پلاستیکی داخل مواد اولیه لوله استفاده شده است و در اصل لوله از مواد پلیمری خالص تولید نشده است.

راهنمای خرید لوله پلی اتیلن کشاورزی

برای موارد کشاورزی از لوله های 16 تا لوله های 160 استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن سایز 16 برای کشاورزی

سایز لوله 16 برای آبیاری کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.معمولا بیشترین کاربرد در کشاورزی را لوله های پلی اتیلنی سایز 16 دارا می باشند.

لوله های پلی اتیلن 20 و 25 برای مصارف کشاورزی

در کنار این سایز لوله، لوله های 20 و 25 نیز با اختلاف جزء پر کاربرد ترین لوله های پلی اتیلنی می باشند.در برخی از موارد برای انشعاب خطوط اصلی نیز از این لوله استفاده می شود.

لوله های 2 اینچی کشاورزی

لوله های 2 اینچ از پرمصرف ترین لوله ها برای کشاورزی می باشند که برای آبیاری بارانی مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های 125 و لوله های 160 کشاورزی

این لوله ها معمولا برای استفاده در خطوط اصلی استفاده می شوند.این لوله ها می توانند به پمپ و کفکش نصب شوند.

مقاله کمک کننده: کاربرد های لوله پلی اتیلن

راهنمای خرید لوله پلی اتیلن فاضلابی

معمولا برای انتقال فاضلاب لوله پلی اتیلن پیشنهاد داده نمی شود چون سطح داخلی این نوع لوله لغزنده نمی باشد و ممکن است پسآب فاضلابی داخل آن به راحتی جا به جا نشود.برای این منظور لوله های دوجداره پلی اتیلن و یا لوله کاروگیت پیشنهاد می شود.

سطح داخلی لوله های کاروگیت لغزنده است و مناسب انتقال فاضلاب می باشد.

اگر برای خطوط فاضلاب از لوله های تک جداره پلی اتیلنی استفاده شود نتیجه چه خواهد بود؟

اگر برای پروژه انتقال فاضلاب خود از لوله های پلی اتیلن تک جداره استفاده می کنید، باید بدانید که پساب داخل این لوله ها گیر کرده و مدام لوله دچار مسدود شدگی می شود.

در این حالت می بایست لوله مدام بریده شود تا بتوان پسماند را از داخل آن خارج کرد!

البته بنا به درخواست مشتری، در برخی از موارد خاص لوله های تک جداره نیز برای انتقال فاضلاب استفاده می شوند.

معمولا سایز های 250 و 115 برای فاضلاب پر کاربرد می باشد (باز هم تاکید می شود در صورت تمایل مشتری محترم)

راهنمای خرید لوله پلی اتیلن گازی

مانند لوله های پلی اتیلن کشاورزی، از هر نوع سایزی لوله پلی اتیلن می شود برای انتقال گاز نیز استفاده کرد.اما از سایز 20 معمولا در لوله های گازی کمتر تولید می شود.اولین لوله ای که مناسب انتقال گاز می باشد لوله سایز 25 می باشد.

فشارهای لوله های پلی اتیلن گازی 16،20 و 25 بار می باشد (سایز 63،110 و 90) ، معمولا از این چند عدد سایز برای لوله های پلی اتیلن گازی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کیفیت لوله های پلی اتیلنی را از کجا می توان سنجید؟

اولین چیزی که می بایست به آن دقت کنید همان مهر استانداری است که از طرف کارخانه تولید کننده باید روی لوله هک شده باشد.نکته بعدی این است که از کارخانه ای لوله پلی اتیلن بخرید که هر آن آمادگی ارائه تاییدیه ها را به شما داشته باشد (حداقل تاییدیه آب و خاک و تاییدیه جهاد کشاورزی) .

سطح داخلی لوله حتما می باست صیغلی باشد.اگر سطح داخلی لوله دارای حفره و یا پوست پرتقالی باشد، لوله از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

راهنمای قیمت خرید لوله های پلی اتیلن

وقتی که مواد پتروشیمی کیلویی 33.000 تومان از پتروشیمی خریداری می شود، و یک شخص لوله پلی اتیلن را کیلویی 31.000 تومان به فروش می رساند، مطمئنا مواد ناخالص و یا پلاستیکی مخلوط مواد پلی اتیلنی می باشد.

در هنگام خرید لوله پلی اتیلن حتما به قیمت مواد پتروشیمی توجه داشته باشید.می توانید به داخل وبسایت بورس کالا بروید.و در آن قیمت روز انواع مواد پتروشیمی را مشاهده نمائید.قیمت هر کیلو لوله پلی اتیلن در حالت استاندارد، 3.000 تومان بیشتر از مواد پتروشیمی می باشد.در غیر اینصورت مواد صد در صد ناخالصی خواهد داشت.

چطور می توانم لوله ای را که خریده ام را آزمایش کنم؟

شما می توانید یک تکه نمونه لوله ای را که خریداری کرده اید را به آزمایشگاه های همکار که با اداره استاندارد همکاری می کنند، ببرید و داخل این کارخانه ها آزمایشگاه تخصصی وجود دارد که به طور کامل لوله را آزمایش می کنند و چک می کنند.

همه آزمایش های مبنی بر سلامت لوله در این آزمایشگاه ها انجام می شود و درصد خلوص و ناخالص لوله داخل یک برگه قید می کنند و شما می توانید متوجه شوید که آیا لوله ای که خریده اید استاندارد است و یا مواد پلاستیکی و ناخالص داخل آن به کار رفته است.

چرا قیمت شرکت های مختلف برای انواع لوله های پلی اتیلنی متفاوت است؟

باید بدانید که اولین کاری که باید انجام دهید این است که وارد وبسایت بورس شوید و قیمت مواد پتروشیمی را حتما ببینید و ببینید که قیمت مواد پتروشیمی چقدر است.

اگر مثلا مواد پتروشیمی داخل بورس 32.000 تومان باشد، اگر هزینه کارگر و کرایه را به آن اضافه کنیم، قیمت لوله می بایست کیلویی 34.000 تا 35.000 تومان باشد.

برای شما یک محتوای فوق العاده راجع به نحوه محاسبه قیمت لوله پلی اتیلن آماده کرده ایم که همراه با ویدئو است.حتما این محتوا را بخوانید!

اگر زیر این قیمت لوله ای را خریداری کرده اید، قطعا کارخانه تولید لوله مواد گرانول داخل آن به کار برده است که با قیمت پایینتری آن را به فروش برسانند.

به همین دلیل است که قیمت لوله ها در کارخانجات مختلف متفاوت است.بسیاری از وبسایت های فروش لوله پلی اتیلن درصد مواد تشکیل دهنده و یا درصد مواد گرانول را در لوله اطلاع رسانی می کنند و بخش بزرگی از کارخانجات این کار را نمی کنند!

ممکن است یک کارخانه درصد مواد ناخالص خود را 20% اعلام کند و کارخانه دیگری 30% ! در این حالت کارخانه ای که درصد خلوص آن کمتر است، لوله پلی اتیلنی را با قیمت پایینتری عرضه می نماید.

آیا لوله های تولید کارخانه های گرید a مواد ناخالص ندارند؟

هرچند بسیاری از کارخانه ها گرید a هستند اما بازهم انرژیسازان به شما می گوید که کمی احتیاط کنید چرا که به این کارخانجات نیز نمی توان اعتماد کرد! تنها راه تشخیص قیمت استاندارد لوله پلی اتیلن، دانستن مواد اولیه پتروشیمی است.

 

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *