معنی رنگ های مختلف لوله پلی اتیلن

رنگ های لوله پلی اتیلن

چرا لوله های پلی اتیلنی با رنگ های مختلفی تولید می شوند؟

قبل از هر توضیحی باید بدانید که اخیرا روی هر نوع لوله پلی اتیلن خطوطی وجود داشت که نوع کاربری لوله را مشخص می کرد.

به طور مثال لوله های زرد رنگ (نوار روی لوله) به این معنی بود که لوله کاربری گازی دارد و در مواردی همچون انتقال گاز به کار می رود.

یا به طور مثال رنگ برچسب یا نوار لوله آبی رنگ است پس باید به عنوان لوله های آبی از آن استفاده کرد.

این موارد در حالتیست که این خط ها منسوخ شده است!

چرا خطوط رنگی روی لوله منسوخ شده است؟

طبق آزمایشات، لایه های رنگی روی لوله ها باعث می شود که در محلی که این رنگ ها به کار برده می شود، لوله دچار سوراخی و یا نشتی شود!

اداره آب و خاک طی یک بخش نامه دستور صادر کرده است که لوله های پلی اتیلنی به هیچ وجه نباید خطوط روی خودشان داشته باشند.

جالب تر آنکه بسیاری از مشتریان هنوز هم میخواهند روی لوله هایشان خط درج شده باشد.

بسیاری دیگر از افراد وجود دارند که عدم رنگ روی لوله های پلی اتیلنی را به عنوان لوله های درجه دو یا حتی سه می دانند و این موضوع به دلیل عدم آگاهی این عزیزان است.

کارخانجات لوله پلی اتیلنی دیگر لوله رنگی تولید نمی کنند!

همانطور که می دانید موضوع رنگ و نوار رنگی روی لوله های پلی اتیلن سال هاست رواج دارد اما طبق بخشنامه اداره آب و خاک، دیگر هیچ کارخانه ای حق تولید لوله پلی اتیلن با نوار رنگی را ندارد.اگر می خواهید لوله خریداری شده خودتان رنگ داشته باشد، سریعتر برای خری آن اقدام کنید چرا که به زودی این لوله ها در دستور عدم تولید قرار خواهد گرفت!

برای تهیه انواع محصولات پلی اتیلن زرد گازی، آبی و برقی به صفحه خرید لوله پلی اتیلن سر بزنید.

این مایع رنگی که درون لوله ها قرار داده می شود، می تواند باعث خورندگی لوله در طولانی مدت شود.

چرا لوله های پلی اتیلنی سیاه رنگ است؟

رنگ سیاه لوله های پلی اتیلن به دلیل اضافه شدن 3 تا 5% کربن سیاه به مواد پلی اتیلنی شفاف است.افزودن مواد سیاه رنگ کربن به پلی اتیلن اجازه مقاومت بیشتر در مقابل اشعه UV را می دهد.

انواع رنگ های لوله پلی اتیلن با مشخصات کاربری

در ادامه به تشریح پر کاربرد ترین رنگ های لوله پلی اتیلن در صنایع مختلف اشاره خواهیم داشت.

1-لوله های پلی اتیلن زرد رنگ

لوله پلی اتیلن زرد رنگ، همان لوله پلی اتیلن گازی می باشد.ساختار فیزیکی اینگونه لوله ها به این شکل است که بیشتر حجم لوله مشکی رنگ است و خطوط زرد رنگ موازی روی لوله وجود دارد.این رشته های رنگی با تکنولوژی چاپ روی این لوله ها هک می شوند.

اگر قصد خرید لوله پلی اتیلن گازی دارید، باید در نظر داشته باشید که لوله های پلی اتیلن آبی رنگ مناسب این کاربری به هیچوجه نیستند. لوله های پلی اتیلن آبی رنگ به منظور انتقال آب آشامیدنی به کار می روند.

لوله پلی اتیلن زرد رنگ گازی

2-لوله پلی اتیلن تمام زرد

گازهای سوختی، گازهای فرآیندی، گازهای مایع تحت فشار و عموما برای انتقال گاز های مایع از این نوع لوله استفاده می شود.

3-لوله های پلی اتیلن آبرسانی

لوله مشکی HDPE با نوارهای آبی – خط لوله آب آشامیدنی/خط لوله آب آشامیدنی!

لوله های پلی اتیلن آبرسانی نیز مانند لوله های پلی اتیلن گازی، حجم زیادی با رنگ سیاه دارند.اما این لوله ها در مقیاس قدیمی خود نوار رنگ آبی موازی در فاضله های 5 سانتی متری از یکدیگر دارند.این نوع لوله ها مناسب آبرسانی آب شرب، آبیاری قطره ای، بارانی، آبیاری تحت فشار در فشار های بالا و هر کاربردی مناسب با انتقال آب هستند.

در حال حاضر بسیاری از افراد لوله های پلی اتیلنی را برای انتقال گاز می شناسند و کمتر کسی به لوله های پلی اتیلن آبرسانی توجه می کند.این مورد به این دلیل است که هنوز آگاهی افراد به این نقطه نرسیده است که لوله های پلی اتیلنی در آبرسانی بسیار بهتر از گازرسانی عمل می کنند!

دلیل دیگر این موضوع آن است که بسیاری از افراد فکر می کنند برای انتقال آب، لوله پی وی سی بهتر عمل می کند، این در حالتی است که این افراد هنوز نمی دانند که لوله پلی اتیلن بهتر است یا پی وی سی !

لوله پلی اتیلن آبی رنگ

4-رنگ لوله پلی اتیلن آبرسانی سایز بزرگ

لوله های پلی اتیلن آبرسانی برای انتقال آب با سایز های بزرگتر از 200 میلیمتر به صورت اسپیرال (توده های گرد برآمده و برجسته) وجود دارند.این نوع لوله ها خطوط آبی رنگ ندارند و سطح بیرونی سیاه رنگ دارند اما سطح درونی آن ها صاف و صیغلی و به صورت رنگ آبی یک دست می باشد.

لوله پلی اتیلن اسپیرال آبی

5-لوله های پلی اتیلن تمام مشکی

لوله های مشکی HDPE بدون راه راه ، تقریبا برای تمامی کاربرد ها مورد استفاده قرار می گیرد (به جز انتقال گاز های سوختی).از این مدل لوله ها بیشتر به منظور استفاده به عنوان عایق های برق استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن تمام مشکی

6-لوله پلی اتیلن مشکی با نوار قرمز

این نوع لوله ها که استفاده از آن در حال حاضر در ایران منسوخ شده است، بیشتر در سیستم ها آب تامین کننده برای ادفاء حریق استفاده می شود.این نوع لوله ها معمولا در سازمان های آتشنشانی مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله پلی اتیلن قرمز

7-لوله های پلی اتیلن تمام سفید

این رنگ لوله های پلی اتیلنی به عنوان مجرای ارتباطی و متصل کننده سایر لوله های پلی اتیلنی می باشد.از این رنگ لوله بیشتر برای اتصالات پلی اتیلن استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن تمام سفید

8-لوله های پلی اتیلنی با نوار های کرم رنگ

این نوع لوله ها با کاربری فاضلابی مورد استفاده قرار می گیرند و در انواع فشار قوی مورد استفاده در انتقال و حمل فاضلاب شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله پلی اتیلن کرم

9-لوله های پلی اتیلن مشکی با نوار های قهوه ای/قرمز

این نوع لوله ها، لوله های کم فشاری هستند که بیشتر در روستاها برای آبیاری و انتقال آب استخر های کم عمق به زمین ها و مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله پلی اتیلن قرمز

 

 

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *