فرق لوله پلی اتیلن و پی وی سی

فرق لوله پلی اتیلن و پی وی سی

بحث همواره بر سر این بوده است که کدام نوع لوله (پی وی سی یا پلی اتیلن) برای کدام نوع پروژه مناسب می باشد؟ در ادامه این مطلب تلاش بر این بوده است که وجه تمایز لوله PVC و لوله های پلی اتیلن چگالی بالا HDPE را به طور واضح بیان کنیم و به مزایا و معایب هر کدام بپردازیم. این موضوع را در نظر داشته باشید که تنها به این دلیل که خدمات انرژی سازان بیشتر به صورت تمرکزی روی لوله های پلی اتیلن است، از این لوله طرفداری نشده است و تمامی جوانب از هر نظر سنجیده شده اند.

انرژی سازان جزء تولید کننده لوله پلی اتیلن و اولین صادر کننده آن می باشد.

از زمان شروع تولید لوله پلی اتیلن از اوایل سال 1960 (حدود 60 سال پیش) این لوله به یکی از محبوبترین لوله ها برای استفاده های متنوع بوده است.

ویژگی های مشترک لوله پلی اتیلن و پی وی سی

  1. وزن سبک
  2. ضد خوردگی
  3. مقاومت در برابر باکتری ها و مواد شیمیایی
  4. ساخته شده از پلاستیک
  5. طول عمر بیشتر نسبت به لوله های دیگر (مسی، آهنی، فولادی)

طول عمر PVC در برابر P.E

پی وی سی یک وینیل پلیمری نسبتا با دوام می باشد در حالی که پلی اتیلن یک ترموپلاستیک ساخته شده از نفت می باشد.هر دو این مواد پلاستیکی هستند اما آمار و ارقام می گوید که درصد خرابی PVC از P.E بیشتر است. این آمار نشان دهنده آن است که این لوله در مقابل باران، پایین و یا بالا بودن دما عملکرد کمتری نسبت به پلی اتیلن دارند.

در عوض پلی اتیلن در رویدادهای خاص عملکرد بهتری دارد و PVC برای پروژه های یک بار مصرف بهتر می باشند.

اتصالات پی وی سی در مقایسه با پلی اتیلن

برای متصل کردن لوله پی وی سی ، باید از واشر یا درزگیر یا چسب استفاده نمود.این در حالی است که HDPE قابل متصل شدن در زیر آب نمی باشد.اتصالات پلی اتیلن گرما پیوست یا اتصالات به وسیله ذوب موضعی و یا لب به لب توسط الکتروفیوژن به انجام می رسد.با این وجود اتصالات لوله پلی اتیلن توانایی بیشتری در مقاومت در برابر تنش نسبت به لوله های پی وی سی دارند و مقاومت بیشتری نسبت به آن دارند.

به دلایلی بسیار، تحت پوشش فیبر های سازنده، پلی اتیلن مقاومت بیشتری نسبت به پی وی سی دارند.

HDPE می تواند استرس و نگرانی های کارفرما را در فصول سرد و گرم برطرف نماید.

HDPE همچنین می تواند تا 20 سال در برابر اشعه ماورا بنفش دوام بیاورد این در حالتی است که پی وی سی ممکن است حتی 3 سال هم در این موقعیت دوام نداشته باشد.

HDPE در برابر نمک، شن، گرد و غبار و مواد خورنده مقاومت بیشتری دارد.

نصب لوله پی وی سی در مقابل لوله پلی اتیلن

HDPEرا می توان به روش های زیر نصب کرد.

  • سنگر باز
  • سوراخ جهت دار
  • سوراخ افقی
  • قطره دفن

پی وی سی را می توان به صورت زیر نصب کرد

  • سنگر باز
  • قطره دفن

کدام بهتر است لوله پلی اتیلن یا پی وی سی ؟

در حالت کلی باز هم نمی توان گفت کدام لوله مناسب تر است تا ابعاد کار و پروژه مد نظر  بررسی نشود.اما برای اموری که نیاز به لوله ای با فشار کم است، لوله پلی اتیلن گزینه مناسب تری است.

پلی اتیلن نسبت به پی وی سی نرم تر و منعطف تر می باشد.همچنین در پلی اتیلن در صورت وجود شعاع خمشی، اتصالات مقاوم تر است.اما در حالت کلی HDPE لوله بهتری است.HDPE به دلیل انعطاف پذیری، پایداری و مقاومت شیمیایی معروف است و از طریق همجوشی گرمایی به یکدیگر متصل می شوند.

در حالی که پی وی سی از مواد سخت تر و مقاوم تر ساخته شده است و به همین دلیل نمی توان زاویه چندانی به خط این لوله داد چرا که ممکن است لوله دچار شکستگی شود.سختی این نوع لوله ها باعث می شود این لوله بتواند امکان اتصال به شیرهای مکانیکی، اتصالات غیر پلاستیکی و اتصالات مختلف آب و فاضلاب را فراهم کند.یکی از بزرگترین مسائل مربوط به پی وی سی نشتی پس زمینه ای است.تخمین زده می شود که در آمریکا حدود  از آب آشامیدنی به دلیل نشتی این لوله ها هدر می رود.این میزان معادل 12 میلیون گالن است.

اینجاست که اتصالات پایدار لوله های HDPE می تواند به خوبی عمل کند.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *