لوله زهکش چیست و از آن چه می دانید ؟ از تولید تا نصب لوله زهکش

لوله زهکش چیست

لوله زهکش چیست؟ یکی از وسایل پر استفاده در زمین‌های کشاورزی، مزارع و گلخانه‌ها همانند لوله گلخانه و تجهیزات آبیاری قطره ای از قبیل نوار تیپ آبیاری … لوله‌ زهکش است. این محصولات که دارای سوراخ های ریزی در قسمت بدنه هستند با استفاده از جنس لوله پلیکا و پلی‌اتیلن تولید می‌شوند. لوله های زهکش کاربرد بسیار زیادی در جمع‌آوری آب و رطوبت اضافه زمین های کشاورزی دارند. در برخی از موقع که زمین‌های کشاورزی به مقدار بیش از اندازه آبیاری می‌شود برای جلوگیری از پوسیدن و خراب شدن گیاهان در نتیجه آبیاری زیاد از لوله‌های زهکش برای جذب آب استفاده می‌کنند.

نکات مهم نصب لوله زهکش چیست؟

حال که با کاربرد لوله زهکش آشنا شدید و متوجه شدیم که لوله زهکش چیست برای نصب لوله‌های زهکش باید به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید. اولین نکته توجه به شیب و عمق نصب لوله زهکش است. به‌طورکلی شیب و عمق نصب لوله زهکش بستگی به میزان نفوذ آب در خاک دارد. عدم توجه به شیب مناسب سبب کاهش بازدهی لوله‌های زهکش می‌شود. بنابراین اگر لوله ذهکش را در شیب زیاد نصب کنید باعث حبس هوا درون لوله شده و لوله رطوبت‌ اضافه خاک را جذب نمی‌کند. به همین دلیل است که نصب لوله زهکش با رعایت استانداردها اهمیت بسیار بالایی دارد.

همچنین یکی از نکات مهم دیگر برای نصب لوله‌های زهکش این است که باید انتهای لوله‌ها با استفاده از چسب به یکدیگر متصل شود. این موضوع باعث می‌شود تا عملیات زهکشی به طور کامل انجام بگیرد. از آنجایی که در زمین‌های کشاورزی از ادوات کشاورزی برای شخم زدن زمین استفاده می‌کنند عمق نصب و قرارگیری لوله‌های زهکش اهمیت بسیار بالایی دارد. به علاوه استفاده از شن و ماسه عمر مفید لوله‌های زهکش را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بدین منظور باید در کناره‌های آن از شن و ماسه استفاده کرد. در ادامه باید مقداری مناسبی از خاک را برای روی لوله و اطراف آن استفاده کرد.

تولید لوله زهکش چیست

تولید لوله زهکش چیست و چگو انجام می شود ؟

شیوه تولید لوله زهکش چیست ؟ در تولید لوله زهکش از بهترین مواد اولیه استفاده می‌کنند به همین جهت این محصولات در برابر ضربه و فشار مقاومت بسیار بالایی دارند. در آزمایشگاه سنجش کیفیت لوله زهکش مقاومت لوله زهکش را در برابر ضربه سنجیده می‌شود. این گونه از محصولات با توجه به استانداردها تولید شده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

راهنمای خرید و نگهداری دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به نیاز شما

در واقع اگر لوله زهکش کیفیت بالایی نداشته باشد خسارت‌های بسیار زیادی به زمین کشاورزی وارد می‌کند؛ زیرا نمی‌تواند وظیفه خود که جذب آب اضافه خاک است را انجام دهد. همین موضوع می‌تواند موجب خراب شدن محصولات و گیاهان زمین‌های کشاورزی، مزارع و گلخانه‌ها شود. به طور کلی با رعایت نکات برای حمل لوله زهکش و رعایت شیوه صحیح نصب این لوله‌ها می‌توان عمر مفید و بازدهی لوله‌های زهکش را افزایش داد.

باید توجه داشت که در کذشته تولید لوله زهکش به صورت سنتی و دستی صورت می گرفت ، به طوری که با ایجاد سوراخ و برش در لوله های فلزی مانند لوله مانیسمان یا لوله گالوانیزه لوله زهکش را تولید می کردند که فاقد استاندارد بود و عمر کوتاهی داشت. اما با گذشت زمان و پیدایش لوله پلی اتیلن و ابزار های دقیق تر و همچنین درک مفهوم این که لوله زهکش چیست و چه اهمیتی دارد ، تولید این لوله ها به صورت تخصصی تر و زیر نظر آزمایشگاه هایی چون آزمایشگاه آب و خاک صورت گرفت

مزایای استفاده از لوله زهکش چیست

مزایای استفاده از لوله زهکش چیست ؟

مزایای استفاده از لوله زهکش چیست؟لوله‌های زهکش همانند لوله‌های کاروگیت مزایای منحصر به فردی دارند. این محصولات با توجه به استاندارد ها تولید شده‌اند. به همین جهت می‌توان گفت مقاومت لوله کاروگیت در جایگاه لوله زهکش بسیار بالا است. از مزایا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • این محصولات وزن سبکی دارند بنابراین حمل و نقل‌شان بسیار آسان است.
  • از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند به همین جهت در برابر عوامل بیرونی و داخلی آسیب پذیر نخواهند بود.
  • لوله‌های زهکش عمر مفید طولانی دارند و همین موضوع سبب می‌شود تا با خرید این محصولات چندین سال از آن استفاده کنید.
  • لوله زهکش در برابر ضربه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است؛ بنابراین زمانی که ادوات کشاورزی مانند تراکتور از روی آن رد شود آسیب نمی‌بیند.
  • همچنین مقاومت لوله‌های زهکش در برابر رطوبت یکی دیگر از فاکتورهای لوله زهکش خوب است.

کاربرد لوله کاروگیت به عنوان لوله زهکش چیست

لوله کاروگیت تحت عنوان لوله زهکش چیست ؟

کاربرد لوله زهکش چیست؟ به علت اینکه لوله‌های زهکش آب اضافی موجود در زمین‌های کشاورزی را خارج می‌کنند سبب رشد بهتر گیاهان می‌شوند. لوله کاروگیت سوراخدار یکی از لوله‌های پرکاربرد در زهکشی زمین‌های کشاورزی است.‌ سطح بیرونی لوله‌های کاروگیت به صورت موج‌دار طراحی شده و سطح داخلی آن کاملاً صاف است.

۰تا ۱۰۰ آنچه برای لوله کشی ساختمان نیاز داریم و باید بدانیم

برای سطح داخلی لوله‌های کاروگیت از پلی اتیلن استفاده کرده‌اند. این محصولات علاوه بر اینکه مقاومت بسیار بالایی دارند، از انعطاف پذیری زیادی برخوردار هستند. در واقع عمر مفید لوله کاروگیت به عنوان لوله زهکش تا پنجاه سال می‌رسد.

برای استفاده از لوله‌های کاروگیت باید به سایز مناسب و اتصالات لوله کاروگیت زهکش توجه زیادی داشت. علاوه بر این لوله‌های کاروگیت که یک نوع لوله‌های پلیمری محسوب می‌شوند در برابر اشعه نور خورشید مقاومت بسیار بالایی دارند؛ بنابراین اگر زیر نور آفتاب قرار بگیرند خراب نمی‌شوند و نمی‌پوسند.

همچنین این محصولات در برابر سایش و رسوب بسیار مقاوم هستند. به علاوه سرعت نصب و راه‌اندازی بالایی دارند. این نوع لوله کاربرد بسیار زیادی دارد. از این کاربردها می توانیم به سیستم‌های آبیاری و زهکشی زمین‌های کشاورزی اشاره کنیم.

پلی اتیلن که در تولید لوله‌های کاروگیت استفاده می‌شود جزو پلاستیک‌های بادوام و سبک است. به همین دلیل لوله‌های کاروگیت از دوام و ماندگاری بالا و وزن سبک برخوردارند. لوله‌ کاروگیت ظاهر مارپیچی دارد و جزو لوله‌های قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.

لوله‌های کاروگیت انواع مختلفی دارند که یکی از آن لوله کاروگیت پلی اتیلن است. این نوع لوله ها دارای خطوط شیاردار هستند و برای مصارف زهکشی کشاورزی استفاده می‌شوند.

کاربرد لوله پی وی سی تحت عنوان لولهزهکش چیست

جمع بندی

در مجموع برای توضیح اینکه لوله زهکش چیست باید بگوییم لوله‌های زهکش از جمله محصولاتی هستند که برای جذب آب اضافه موجود در خاک زمین‌های کشاورزی، مزارع و گلخانه‌ها استفاده می‌شوند. این گونه از محصولات با استفاده از پی‌وی‌سی و پلی اتیلن به مرحله تولید می‌رسند و مانع از پوسیدن و خراب شدن گیاهان می‌شوند. حال که با لوله کاروگیت سوراخدار و کاربرد آن به عنوان لوله زهکش در کشاورزی آشنا شدید باید بدانید که مقاومت لوله کاروگیت‌در جایگاه لوله زهکش همانند لوله جداره چاه بسیار بالا است. زیرا این محصولات با بهترین مواد اولیه و استانداردها تولید می‌شوند.

سوالات متداول

مزایای لوله زهکش چیست؟

لوله‌های زهکش علاوه بر مقاومت بالا و استحکام زیادی که دارند اگر با شیوه درست نصب شوند بازدهی و راندمان بسیار بالایی خواهند داشت.

نکات لازم برای نصب لوله زهکش چیست ؟

برای نصب لوله زهکش باید به شیب و عمق زمین توجه داشت.

چرا باید لوله زهکش را در عمق مناسب نصب کرد؟

اگر لوله زهکش در عمق مناسب نصب شود بازدهی بالایی برای جذب رطوبت خاک خواهد داشت.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *