کاربرد لوله پلی اتیلن در کشاورزی

کاربرد لوله پلی اتیلن در کشاورزی

خصوصیات منحصر به فرد لوله پلی اتیلن در مقایسه با سایر انواع لوله ها از قبیل لوله گالولنیزه ، لوله مانیسمان و یا حتی نسبت به هم خانواده خود لوله پی وی سی ، میزان رشد استفاده از این محصول را در شبکه های لوله کشی آبیاری کشاورزی، سموم دفع آفات و توزیع آب، نسبت به سایر گزینه های پلاستیکی و پلیمری بسیار بالاتر برده است . دوام و استحکام بالا، نصب آسان ، درصد خرابی کم، طول عمر لوله پلی اتیلن ، وزن سبک و دوام در برابر خورشید و ایضا دوام بالا در برابر خوردگی و ضربه، کاملات بهداشتی و ضد سموم و سم زایی ، اندازه ها و سایز های متنوع تنها برخی از مزایای لوله پلی اتیلن است.

از لوله های پلی اتیلن در تمامی زمین های کشاورزی و مزارع با انواع روش های زهکشی و سمپاشی و آبیاری مانند آبیاری قطره ای با استفاده از تجهیزات آبیاری قطره ای و نوار تیپ آبیاری استفاده می شود ، محصولات زیادی را برای آبیاری باغات و زمین های کشاورزی می توان انتخاب کرد که از طریق آن می توان سطح جابه جایی آب را کنترل نمود.

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن در کشاورزی

کاربرد لوله پلی اتیلن در کشاورزی

 

صرفه جویی در منابع سم و کود با لوله های پلی اتیلنی کشاورزی

در نهایی ترین حالت خود، لوله پلی اتیلن این قابلیت را دارد که میزان سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی را جا به جا و کنترل کند و در مقابل از بین رفتن این منابع بایستد . جنبه مهمتر استفاده از لوله پلی اتیلن در کشاورزی آن است که گیاهان نباید با سموم و کودهایی با دز بسیار بالا برخورد شدید داشته باشند.لوله پلی اتیلن این امکان را نیز خواهد داد که گیاهان از بابت مسمومیت مصون بمانند .

لوله های کشاورزی پلی اتیلن این قابلیت را دارند که توزیع و انتقال کودهای شیمیایی و مواد لازم برای گیاهان و محصولات را به وسیله جریان آب به انجام برسانند.در نتیجه کشاورزان عزیز می دانند که ترکیب کود با آب می تواند اثر بخش تر از روش های دیگر باشد، علاوه بر این موضوع می توانید مطمئن باشید که منابع کودی و سموم شما ( که اخیرا بسیار گرانتر هم شده است) به هیچ وجه به هدر نخواهد رفت.

لوله پلی اتیلن از بیماری های خاص گیاهان جلوگیری می کند!

کاربرد لوله پلی اتیلن در کشاورزی

نکته جالب توجه لوله پلی اتیلن کشاورزی این است که این لوله ها از تجمع رطوبت در مزارع و باغات جلوگیری می نمایند.نتیجه این موضوع می تواند جلوگیری از بروز و تکثیر بیماری های خاص برای گل و گیاه مانند قارچ ها و آفات در مزارع و ایضا در گلخانه های شهری (که به نسبت زمین های کشاورزی شرایط خاص تری دارند و از تجهیزات گلخانه خاص نیز بهره می برند) باشد.

صرفه جویی در هزینه با نصب HDPE در زمین کشاورزی

همه می دانند که لوله پلی اتیلن هزینه تولید و عرضه بسیار به صرفه تری نیز دارد. از همه مهمتر نصب لوله پلی اتیلن بسیار به صرفه است و هزینه چندانی ندارد.از طرفی این لوله ها بین 50 تا 100 سال بسته به چگالی و میزان کیفیت و گرید آن عمر می کنند.همین موضوع می تواند بخش بزرگی از هزینه ها را تا سال ها کاهش دهد به همین علت علاوه بر کشاورزی باعث شده استفاده از لوله پلی اتیلن در صنعت گاز و همچنین به عنوان لوله پلی اتیلن آبرسانی شود . کسر هزینه های مربوط به نسب سیستم های شناورسازی و مدیریت آبیاری در لوله های HDPE کاملا محسوس است.

افزایش فشار و حجم آبیاری در لوله پلی اتیلن

بصورت کاملا کنترل شده ای با خرید و نصب لوله پلی اتیلن، حجم و فشار آبرسانی به محصولات کشاورزی افزایش میابد. این موضوع در زمین های کشاورزی شیب دار بسیار مورد توجه قرار می گیرد. دقت کنید که همیشه با افزایش فشار پمپ نمی توانید تضمین کنید که فشار آب لوله بیشتر و بهتر می باشد! بنابراین در چنین حالتی مفهوم فشار و PN در این لوله ها معنی پیدا می کند. لوله های پلی اتیلن در فشار های متنوع و کاملا کارآمد می توانند در خدمت زمین های کشاورزی باشند.

جلوگیری از نشت و هدر رفت آب در زمین کشاورزی

درصد و میزان هدر رفت آب در لوله های کشاورزی پلی اتیلنی از سایر گزینه های سنتی و حتی گزینه های پلاستیکی مدرن بسیار کمتر است. همچنین مقاومت حرارتی لوله پلی اتیلن بسیار بالاست. بنابراین علاوه بر اینکه آب هدر نمی رود، دمای آب موجود در لوله نیز دچار تغییر چندانی پس از طی یک خط لوله نخواهد داشت. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری لوله های پلی اتیلن بسیار کم است.

کشاورزی نوین و زهکشی با استفاده از لوله های اسپیرال کاروگیت

در کشاورزی نوین انواع ماشین آلات کشاورزی سنگین و تراکتور ها و کمباین ها در کار دخیل هستند.با توجه به این منظور لوله های کاروگیت برای استفاده در زهکشی زیر زمینی به عنوان لوله زهکش گزینه های بسیار مناسبی محسوب می شوند که برای حمل لوله زهکش و نصب لوله زهکش باید از افراد متخصص بهره برد چرا که فرآیند تولید لوله زهکش در هر کارخانه متفاوت است. لوله های کاروگیت همچنین برای جمع آوری آب های سطحی و زهکشی و تخلیه آب های موجود در زمین های کشاورزی و مزاع بسیار پر کاربرد هستند. همچنین استفاده از این لوله ها در مدیریت سفره های آب زیر زمینی و حفاظت از محیط زیست بسیار کاربرد پذیرند.

پیشنهاد می شود برای درک بهتر مطالب گفته شده مطالب مرتبطی همچون مزیت های استفاده از لوله کاروگیت سوراخدار در زهکشی کشاورزی را بخوانید

انواع مختلف لوله های پلی اتیلنی در کشاورزی

کاربرد لوله پلی اتیلن در کشاورزی

لوله و اتصالات پلی اتیلنی از نظر ابعاد و تحمل فشار عملیاتی، تنوع زیادی دارند، بنابراین بر اساس نوع استفاده دسته بندی می شوند. در اینجا لیستی کامل از انواع لوله های کشاورزی پلی اتیلن و بهترین اتصالات آن آورده شده است.

لوله های آبیاری قطره ای 12 میلیمتر

  • فشار این لوله 2.5 بار است.
  • در کلاف های 25 ، 50 و 100 متری به فروش می رسد.
  • اندازه لوله 12 میلیمتر است.

لوله آبیاری قطره ای قطر 16 میلیمتر

  • فشار این لوله 2.5 بار است.
  • در کلاف های 25 ، 50 و 100 متری به فروش می رسد.
  • اندازه لوله 16 میلیمتر است.

لوله آبیاری قطره ای 18 میلیمتر

  • فشار این لوله 2.5 بار است.
  • در کلاف های 25 ، 50 و 100 متری به فروش می رسد.
  • اندازه لوله 18 میلیمتر است.

لوله پلی اتیلن کشاورزی 20 میلیمتر

دارای فشار و ضخامت دیواره به ترتیب: 2.5 بار ، 1.2 میلی متر ؛ 3 میله ، 1.4 میلی متر 4 میله ، 1.7 میلی متر 6 میله ، 2 میلی متر 10 بار ، 3 میلی متر برخی از سیم پیچ های 25 ، 50 ، 100 و 200 متری و اندازه لوله پلی اتیلن 20 میلی متر است.

لوله پلی اتیلن کشاورزی 25 میلیمتر

دارای فشار و ضخامت دیواره به ترتیب: 2.5 بار ، 1.6 میلی متر ؛ 4 میله ، 2 میلی متر 6 میله ، 2.3 میلی متر 10 بار ، 3.5 میلی متر برخی از سیم پیچ های 25 ، 50 و 100 متری و اندازه لوله پلی اتیلن اندازه آن 25 میلی متر است.

با لوله پلی اتیلن با چگالی (HDPE) بالا در صنعت کشاورزی بیشتر آشنا شوید

کاربرد لوله پلی اتیلن در کشاورزی

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یک پلیمر گرمانرم است که از مونومر اتیلن با نسبت چگالی/مقاومت بالا تولید می شود.از HDPE در تولید بطری های پلاستیکی، لوله های مقاوم در برابر خوردگی، ژئوممبران ها و الوار های پلاستیکی استفاده می شود.HDPE به دلیل چگالی/مقاومت بالایی که دارد در برابر سایر گزینه ها بسیار محبوب است.چگالی HDPE معمولاً در حدود 930 و 970 کیلوگرم در متر مکعب است.اگر چه چگالی لوله های چگالی بالای پلی اتیلن (HDPE) در مقایسه با پلی اتیلن با چگالی کم تفاوت چندانی ندارد، HDPE شاخه های کمتر دارد.

در صنعت کشاورزی قدرت حرف اول را می زند، لوله ها ممکن است با تمامی ادوات کشاورزی مانند گاوآهن ها و ماشین آلات کشاورزی مانند تراکتور ها در تماس باشند.بنابراین لوله های پلی اتتیلن چگالی بالا و پایین شاید از نظر چگالی تفاوت محسوسی نداشته باشند، اما HDPE ها قدرت بسیار بیشتری نسبت به گرید های دیگر خود دارند.بنابراین الزامی است که برای پروژه کشاورزی خود حتما از HDPE استفاده نمائید.آیا برای مصارف کشاورزی می توان از لوله کاروگیت دوجداره استفاده کرد؟HDPE مات تر و سفت تر است و می تواند در مناطق گرمتر و گرمسیری مقاومت بسیار بیشتری از خود بروز دهد.خصوصیات HDPE می تواند بر اساس نوع قالبگیری برای ساخت یک نمونه خاص متفاوت باشد.

نکاتی درباره حداقل مقاومت مورد نیاز لوله های کشاورزی

کاربرد لوله پلی اتیلن در کشاورزی

کمیتی تحت عنوان “MRS” در لوله های پلی اتیلنی کشاورزی معنی پیدا می کند که به معنی حداقل مقاومت مورد نیاز مواد اولیه سازنده لوله در دمای 20 درجه سانتی گراد به مدت 50 سال است.بر طبق این کمیت لوله می بایست در شرایط محیطی مشخص و ثابتی باشد و متوسط دمای محیط اگر از دمای تعیین شده در MRS بالاتر یا پایین تر باشد، راندمان عمری لوله کاهش پیدا می کند.

استفاده از خاک نرم در لوله کشی

حتما برای بستر سازی و راه اندازی خط لوله می بایست از خاک نرم در بستر آن استفاده نمایید.استفاده از سنگ و کلوخ و خاک سفت می تواند دیواره لوله را خط و خش بیاندازد و این خط و خش ممکن است طی مدت زمان و در جریان تنش های بیشتر، گسترده تر و حساس تر شود.همچنین خاک نرم موجب می شود فشار لوله به تدریج به خاک وارد شود و به ثبات برسد.این موضوع کاملا به نفع اتصالات لوله است و باعث تنش در اتصالات نخواهد شد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *