انواع منهول چیست؟ | منهول ها نیاز هر پروژه عمرانی زیرزمینی

انواع منهول پلی اتیلن

ممکن است شما هم در زندگی روزمره خود بارها هنگام عبور از خیابان‌ها و پیاده‌رو از روی منهول‌ها عبور کرده باشید اما متوجه اهمیت آنها در زندگی شهری خود نشده باشید. منهول‌ها انواع مختلفی دارند که از آنها جهت دسترسی به نقاط زیرزمینی جهت تعمیرات سیستم لوله‌کشی صنایع مختلف استفاده می‌کنند. در این بین یک نوع پرکاربرد انواع منهول‌ ها، منهول پلی ‌اتیلن به عنوان یک نوع لوله ساخته شده از مواد پلی اتیلن است که به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خاص در سیستم لوله‌کشی صنایع مختلف کاربرد دارند.

در این مقاله قصد داریم درباره مفهوم انواع منهول چیست ؟ کاربرد‌ها، مزایا و شرایط نصب انواع منهول صحبت کنیم تا متناسب با نیاز پروژه خود یکی از انواع منهول را تهیه کنید.

منهول چیست؟

قبل از اینکه با کاربردها و مزایای انواع منهول آشنا شوید، بهتر است بدانید که منهول چیست؟ در پاسخ باید گفت که منهول (Manhole) یا آدم رو یک نوع سازه عمودی با سوراخ بزرگ است که امکان اتصال شبکه‌های زیرزمینی به یکدیگر را فراهم می‌سازد. همچنین این سازه‌ها در ساختمان‌ها، تونل‌ها، معادن یا مناطق زیرزمینی قرار می‌گیرند و با استفاده از پله‌ها، آسانسورها، بالابرها یا سیستم‌های حمل و نقل خاص دیگر، امکان حرکت افراد، مواد، هوا، آب یا سایر عناصر را فراهم می‌کنند. با توجه به نوع و کاربرد منهول، طراحی و ساخت آن ممکن است متنوع باشد. در ادامه انواع منهول چیست و کاربردهای هر یک را معرفی خواهیم کرد.

انواع منهول پلی اتیلن

انواع منهول چیست؟

از انواع منهول مورد استفاده در صنایع می‌توان به منهول آجری، منهول بتنی، منهول کامپوزیت و منهول پلی اتیلن اشاره کرد که در ادامه برای تفهیم بیشتر توضیحاتی درباره آنها ارائه خواهیم داد.

  • منهول آجری

منهول آجری یکی از قدیمی‌ترین انواع آدم‌روها جهت دسترسی به لوله‌های فاضلاب و حتی قنات بوده است که با آجرچینی در راستای مقاوم‌سازی دیواره‌های گودال اقدام می‌کردند. استفاده از این نوع منهول به دلیل آب بندی نامناسب، طول عمر پایین آجر، نفوذ آب یا فاضلاب از کف منهول و نقاط ضعف دیگر، امروزه منسوخ شده است و اغلب از منهول‌های پیش ساخته استفاده می‌کنند.

  • منهول بتنی

وقتی صحبت از منهول چیست؟ به میان می‌آید، ذهن بسیاری از افراد به سمت لوله‌های بتنی می‌رود. بتن از مواد و مصالحی است که به دلیل مقاومت بسیار بالا در صنعت ساختمان‌سازی و عمرانی کاربرد گسترده‌ای دارد. استفاده از منهول بتنی به صورت پیش ساخته در محل پروژه کاربرد دارد اما به دلیل وزن زیاد و هزینه حمل و نقل بالا استفاده از آنها دیگر رایج نیست. همچنین عدم آب‌بندی مناسب، نفوذ نم و رطوبت و فاضلاب به داخل منهول، احتمال پوسیدگی و خوردگی دیواره‌های بتنی منهول از جمله عواملی هستند که دیگر از این لوله‌های بتنی استفاده نمی‌کنند.

  • منهول کامپوزیت

منهول کامپوزیت را به دلیل داشتن دریچه‌ای از این جنس با این نام می‌شناسند. دریچه این نوع منهول با ترکیب موادی مانند رزین پلیمری، کربنات کلسیم، الیاف سیلیس و مواد شیمیایی دیگر درست می‌کنند که روی دهانه باز منهول قرار می‌دهند تا از سقوط افراد به درون آن جلوگیری شود. استفاده از دریچه منهول‌های کامپوزیتی به منظور کاهش هزینه‌های ناشی از سرقت درچه‌های چدنی افزایش یافته است و البته مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار بالایی نیز دارند.

  • منهول پلی اتیلن

امروزه وقتی صحبت از منهول می‌شود، در ذهن بسیاری از افراد، منهول پلی اتیلن مجسم خواهد شد. در واقع منهول پلی‌اتیلن یکی از انواع پرکاربرد این سازه‌های عمودی شکل است که از مواد پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند. پلی‌اتیلن یک پلیمر حرارتی است که به صورت شیمیایی از اتیلن تولید می‌شود. این نوع لوله‌های نشکن به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خود، در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

بهترین روش و تجهیزات آبیاری چیست ؟ چه تجهیزاتی برای هر روش از آبیاری است ؟

مهم‌ترین ویژگی های انواع منهول پلی اتیلن

انواع منهول با خروجی های متعدد

حال که با مفهوم منهول پلی اتیلن چیست؟ آشنا شدید، بهتر است سایر ویژگی های منهول پلی اتیلن را مورد توجه قرار دهید تا هنگام خرید این سازه‌ شناخت کافی از آن داشته باشید. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت زیاد در برابر تابش اشعه مضر خورشید (UV)
  • عمر طولانی در برابر تغییرات دما
  • قابلیت ماندگاری زیاد در فضای باز
  • مقاومت در برابر خورندگی
  • مقاومت در برابر گازهای شیمیایی صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها
  • مقاوم در برابر فشار و سایش
  • نارسانا بودن و قابلیت بازیافت
  • اجرا بدون نیاز به ماشین‌آلات سنگین و سادگی نصب منهول پلی اتیلن
  • سهولت حمل و هزینه حمل منهول پلی اتیلنی ارزان
  • سهولت در تعمیر و نگهداری منهول پلی اتیلنی

یک از انواع منهول زیرزمینی

مزایای منهول پلی اتیلن چیست؟

مزایای منهول پلی‌ اتیلن بسیار زیاد است و منحصر به فرد بودن ویژگی های منهول پلی اتیلن باعث شده است که پیمانکاران از این محصول در صنایع مختلف استفاده کنند. بنابراین از عمده مزایای منهول پلی‌ اتیلن می‌توان به مقاومت در برابر تغییرات دما، ضربه و خوردگی، عمر طولانی، عدم نیاز به نگهداری و تعمیرات مکرر، نصب آسان و وزن سبک آن اشاره کرد. همچنین، این نوع منهول های پلیمری با توجه به ویژگی‌های عایق برقی و حرارتی خود، در صنایعی که نیاز به عایق‌بندی و حفاظت از رسانه‌ها و سیم‌ها وجود دارد،همراه با لوله پی وی سی و یا لوله پلی اتیلن به عنوان لوله برق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع منهول پلی اتیلن

توسعه‌دهندگان و معماران با توجه به نیازهای خاص پروژه‌ها طراحی و ساخت انواع منهول پلی اتیلن را مورد توجه قرار دهند. اما از رایج‌ترین انواع منهول‌های پلی اتیلن که پروژه‌های عمرانی زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان از منهول پلی اتیلن یکپارچه، منهول پلی اتیلن قطعه ای و هندهول پلی اتیلن نام کرد. در ادامه توضیحات مختصری درباره منهول پلی اتیلن چیست؟ و انواع آنها ارائه خواهیم داد.

  • منهول پلی اتیلن یکپارچه

امروزه بسیاری از افراد زمانی که با سوال منهول پلی اتیلن چیست مواجه می‌شوند در ذهن خود منهول‌ پلی ‌اتیلن یکپارچه را تجسم می‌کنند چرا که این نوع منهول‌ها کاربردهای بیشتری در پروژه‌های عمرانی دارند. منهول‌هایی یکپارچه بدون هیچگونه اتصالات و قطعات منفصل از یکدیگر تولید می‌شوند و هزینه تولید و نصب آنها بسیار پایین است.

  • منهول پلی اتیلن قطعه ای

منهول پلی اتیلن قطعه ای اغلب از سه قطعه مجزا از جنس پلی اتیلن با چگالی بالا تشکیل شده است که در اشکال و اندازه‌های مختلفی بر اساس نیاز پروژه خاص به صورت سفارشی تولید می‌شوند.

  • هندهول پلی اتیلن

هندهول پلی اتیلن نوعی دیگری از انواع منهول‌ های پلی اتیلن است که در ابعاد کوچک به صورت سفارشی برای دسترسی آسان به کابل‌ها، شیرها و سایر زیرساخت‌های صنایع مخابرات، برق و آب تولید می‌شود.

کاربردهای انواع لوله فلزی و روش ساخت آن ها چیست؟ تفاوت لوله های فلزی بدون درز و بادرز در تحمل فشار

کاربرد انواع منهول پلی اتیلن چیست؟

نمای یکسان داخل انواع منهول

کاربرد منهول پلی ‌اتیلن در صنایع مختلف بسیار گسترده است. از این سازه آدم رو طبق استاندارد های سازمان استاندارد کشور به عنوان یک عضو انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر خوردگی و ضربه، در سیستم‌های آبیاری و زهکشی همراه با لوله زهکش و تجهیزات آبیاری مانند تجهیزات آبیاری قطره ای در کشاورزی ،همراه با با لوله کارگیت در سیستم فاضلاب ، تأمین آب، گازرسانی، کابل‌کشی و سایر سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌شود. همچنین، به دلیل خواص ضد زنگ و عایق بودن از دیگر موارد استفاده و کاربرد منهول پلی ‌اتیلن می‌توان به استفاده در صنایع شیمیایی، صنایع نفت و گاز نیز اشاره کرد.

انواع منهول پلی اتیلن آماده ارسال

حمل و هزینه حمل انواع منهول پلی اتیلنی

وزن بسیار سبک‌ منهول‌های ‌پلی اتیلنی باعث شده است که نحوه حمل و هزینه حمل منهول پلی اتیلنی آنها بسیار ساده و پایین باشد و از این بابت هزینه اضافی به پروژه عمرانی شما تحمیل نمی‌شود.

شرایط نصب انواع منهول پلی اتیلن چگونه است؟

تا اینجا درباره منهول پلی اتیلن چیست؟ و ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف آن اطلاعاتی را کسب کردید، اما لازم است بدانید  قبل از نصب منهول پلی اتیلن باید شرایط خاصی فراهم شود تا کارکرد لازم را در پروژه‌های عمرانی زیرزمینی داشته باشد. منهول‌ها باید در یک کف محکم که با مخلوطی از خاک یا بتن مقاوم‌سازی شده‌اند، قرار بگیرند. در این شرایط بعد از گودبرداری و حذف سنگ‌های بزرگ باید از ماسه، شن و سیمان برای تراز کردن منهول پلی اتیلن استفاده کرد.

برای تثبیت منهول باید روی سطح آن بتن بریزد و در انتها نیز لوله‌ها را از داخل منهول عبور دهید. سپس جهت نصب انواع دریچه مورد استفاده در منهول ها، باید یک دال بتنی جهت نصب دریچه ایجاد شود تا از ورود و خروج افراد متفرقه به داخل منهول جلوگیری شود.

نصب انواع منهول پلی اتیلن

نحوه نگهداری انواع منهول پلی اتیلنی

هزینه تعمیر و نگهداری منهول پلی اتیلنی به دلیل ویژگی‌ها خاص و مقاومت بالا بسیار زیاد است و در بسیاری از موارد نیز نیاز به نگهداری خاصی ندارد. البته به دلیل دریچه و پله‌هایی که در منهول قرار می‌گیرد، امکان دسترسی به داخل منهول بسیار آسان شده و به راحتی می‌توان داخل این سازه‌های عمودی را با دستگاه تمیز کرد.

انواع دریچه منهول برای انواع منهول

انواع دریچه مورد استفاده در انواع منهول ها

انواع دریچه مورد استفاده در منهول ها از نظر جنس ساخته شده به دریچه چدنی، پلی اتیلن، کامپوزیت و کوپلیمری دسته‌بندی می‌شوند. این دریچه‌ها روی سطح زمین قرار می‌گیرند تا دسترسی به شبکه زیرزمینی راحت‌تر انجام شود.

تولید انواع دریچه منهول

جمع‌بندی

در این مقاله مفهوم منهول پلی اتیلن چیست؟ و انواع آنها را مورد بررسی قرار دادیم تا با نقش و کاربرد آنها در اجرای پروژه‌های عمرانی زیرزمینی آشنا شوید. افراد و تعمیرکاران از طریق این لوله‌های آدم رو می‌توانند برای تعمیر، سرویس و نگهداری قطعات و تجهیزات مختلف زیرزمینی اقدام کنند. در این بین از بهترین نوع منهول‌ها می‌توان به منهول‌های پلی ‌اتیلنی نام برد که ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارند.

سوالات متداول

منهول چیست؟

انواع منهول یا آدم رو یک نوع سازه عمودی با سوراخ بزرگ است که امکان اتصال شبکه‌های زیرزمینی به یکدیگر را فراهم می‌سازد.

منهول پلی اتیلن چیست؟

منهول‌های پلی‌اتیلنی یکی از انواع منهول پرکاربرد این لوله‌ها و سازه‌های عمودی شکل است که از مواد پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند.

مهم‌ترین مزایا و ویژگی منهول پلی اتیلن را نام ببرید؟

از مزایا و ویژگی های منهول پلی اتیلن می‌توان به وزن پایین، انعطاف‌پذیری و طول عمر بالا، نصب و اجرای آسان، حمل‌ و نقل ساده و استحکام بالا اشاره کرد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *