SDR در لوله پلی اتیلن به چه معناست؟

SDR در لوله پلی اتیلن

در لوله ها SDR یا همان Standard Dimensional Ratio به معنای نسبت ابعادی استاندارد است . زمانی که می خواهید اقدام به خرید لوله پلی اتیلن یا لوله کاروگیت و یا لوله پی وی سی بکنید، تنها قطر و ابعاد نیست که حائز اهمیت است و به هندسه لوله بستگی دارد.

این عدد به عنوان نسبت قطر خارجی لوله به دیواره آن مطرح می شود.

قبل از شروع به خواندن این مقاله پیشنهاد می شود مقالات PE100در لوله های پلی اتیلن به چه معناست؟ و فرق لوله PE80 با PE100 را مطاله نمایید.

فرمول محاسبه SDR

SDR = dn/en

در این فرمول (dn) به عنوان قطر خارجی لوله در نظر گرفته می شود و هر چقدر قطر خارجی لوله بیشتر باشد، بنابراین SDR عدد بزرگتری است و لوله ضخیم تر و فشار بیشتری را متحمل می شود پس dn با SDR رابطه مستقیم دارد.

(en) نیز به عنوان ضخامت دیواره به حساب می آید و هر چقدر عدد بزرگتری باشد، SDR کوچکتر بوده و لوله مقاومت کمتری در برابر فشار متحمل می شود.بنابراین en با SDR رابطه عکس دارد.

در نهایت هر چقدر عدد SDR بزرگتر باشد، مشخص است که لوله نازک تر است.

رابطه بین SDR و درجه فشار لوله

این رابطه از طریق فرمول lames تعیین می شود که در ادامه تنها به اشاره به آن بسنده کرده ایم.

s = P(dn – en) / 2 en

هنگام خرید لوله پلی اتیلن به SDR توجه کنید!

در هنگام خرید لوله پلی اتیلن حتما دقت داشته باشید که SDR لوله چه عددی است.به طور مثال اگر برای آبیاری قطره ای یا بارانی به لوله احتیاج دارید، SDR به شما کمک می کند مناسب ترین فشار موجود در لوله ها را توسط اس دی آر انتخاب نمایید و در این حالت مقاومترین لوله پلی اتیلنردر برابر فشار را انتخاب می نمایید.

یک مثال برای بهتر متوجه شدن SDR!

فرض کنید به لوله ای بر می خورید که SDR-9 است.طبق نسبتی که با هم مرور کرده ایم، به راحتی می توانید متوجه شوید که قطر این لوله 9 برابر ضخامت دیواره آن می باشد.

چرا SDR برای خرید لوله از اهمیت بالایی برخوردار است؟

تمامی لوله های پلی اتیلنی برای قرار گرفتن در خطوط لوله با کمک اتصالات پلی اتیلن به یکدیگر متصل می شوند.اتصالات به طرق مختلف می توانند برقرار شوند اما در نهایت اگر برای خط کشی لوله فاضلابی یا لوله کاروگیت نیاز به اتصالات الکتروفیوژن باشد، در اینصورت استفاده از دستگاه های همجوشی در اولویت قرار می گیرد

برای متصل کردن دو لبه لوله، لازم است مقادیری همچون SDR و قطر لوله به دستگاه داده شود تا بتوان با آن دو لب لوله را به یکدیگر جوش داد! بنابراین برای ایجاد یک اتصال محکم و مقاوم، نیاز است که لوله ای را با SDR مناسب انتخاب نمایید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *