لوله پلی اتیلن دو جداره ( لوله کاروگیت ) ، تحول در بخش انتقال مایعات

لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت)

با پیشرفت فناوری آنچه که برای انتقال مایعات در صنایع گوناگون استفاده می­شود به تغییراتی عظیم دست یافته است. مطابق نظر دانشمندان برای انجام این هدف پلیمرها گزینه مناسبی محسوب می­شوند. از این‌ رو محققان به ابداع لوله­ هایی برای انتقال سیالات پرداختند که ویژگی­ های منحصر به فردی دارد. این محصول تازه اختراع شده به جهت شکل ظاهری مواجی که دارد با نام لوله کاروگیت یا لوله پلی اتیلن دو جداره شهرت پیدا کرده است. به‌عبارتی می­توان ادعا نمود لوله پلی اتیلن دو جداره ، تحول عظیم در بخش انتقال مایعات که مورد انتظار دانشمندان و محققان بوده را به درستی به وجود آورده­است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا ویژگی­ه ای خاص و مزایای این رویداد بزرگ علمی را برای شما بازگو نماییم و به این پرسش که لوله پلی اتیلن دو جداره  چیست؟ پاسخ دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند پنهان

مزیت استفاده از لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت)

همواره انتقال مایعات مانند مواد شیمیایی و اسیدی در صنایع گوناگون، جا به ­جایی فاضلاب و پسماندها، جمع آوری آب­های سطحی و حفظ مسائل بهداشتی دغدغه­ تمامی افراد جامعه محسوب می­شدند. لوله های انتقال آب و فاضلاب راه حلی است که کارشناسان از آن برای پیشبرد این هدف استفاده می­کنند. لوله های فاضلاب قدیمی مانند لوله چدنی و لوله پی وی سی به­ جهت استهلاک بالا و آسیب پذیری گزینه مناسبی برای این امر به شمار نمی­روند.

متخصصین همواره در تلاش بوده­اند از وسایلی استفاده نمایند که با صرف کمترین هزینه، بالاترین بازدهی را داشته باشند. برای حل این موضوع استفاده از مواد پلیمری که دارای ساختار مولکولی آزاد و تکرار شونده هستند، گزینه مناسبی است. با بهره­گیری از این ویژگی می‌توان خواص مورد نظر را به ساختار آن­ها اضافه نمود و بهترین نتیجه را بدست آورد.

لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت) برای انتقال آب

لوله پلی اتیلن دو جداره یا همان لوله کاروگیت چیست؟

در پاسخ به پرسش مطرح شده لوله پلی اتیلن دو جداره یا همان لوله کاروگیت چیست؟ باید بیان کنیم لوله‌های کاروگیت همانند شکلی شبیه به لوله‌ خرطومی دارند و  دو جداره فاضلاب هستند که از مواد پلیمری مانند لوله پلی اتیلن و نوار تیپ آبیاری ساخته می­شوند. این محصولات از مقاومت بالایی در برابر عوامل فرسایشی برخوردار هستند. از آنجایی که مایعات عبوری داخل آن­ها فشاری به جدار داخلی وارد نمی­کنند، تولیدکنندگان توجه خود را به کاهش فشار خاک اطراف لوله معطوف نموده­اند.

اولین راهی که  برای جلوگیری از فشار خاک اطراف و کاهش فرسایش در نظر گرفته شد، قرار دادن لوله در خاکی نرم و فاقد هرگونه سنگ­ریزه است. راه دیگری که برای کاهش این فشار استفاده گردید، تغییراتی در طراحی و موجدار نمودن یا کاروگیت کردن سطح بیرونی آن­ها بوده که یکی از مهم­ترین راه­ها در این زمینه است.

لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت) استاندارد

استانداردسازی لوله پلی اتیلن دو جداره

لوله‌های دوجداره تست‌های مختلف و متفاوتی نسبت به لوله­ های تک‌جداره دارند که این تست­ها باید در آزمایشگاه کنترل کیفی لوله پلی اتیلن زیر نظر سازمان استاندارد کشور دو جداره  انجام ­شود. این محصولات باید تست‌های استاندارد بسیاری را پشت سر بگذارند. تست فشار که نشان دهنده میزان تحمل­ فشار خاک به جداره لوله بوده یکی از آزمایشات مهم محسوب می­شود. همچنین برای تعیین میزان تحمل فشار بر جداره بیرونی، آزمون سه مرحله­ای مقاومت حلقوی کوتاه مدت و بلند مدت بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر موارد ذکر شده آزمون های دیگری نیز برای نشان دادن استاندارد بودن این لوله­ ها و استفاده از آن­ها در پروژه­های مختلف با ضریب اطمینان بالا وجود دارند. در این راستا می­توان به آزمون سطح کشش لوله، آزمون مقاومت در برابر ضربه، انعطاف پذیری، بازگشت حرارتی، آزمون استاندارد بودن برآمدگی‌ها و حلقه ­های روی آن و شکل ظاهری می­توان اشاره نمود. همچنین یکی دیگر از آزمایش‌هایی که بر روی این لوله‌ها انجام می‌شود آزمایش برگشت پذیری مواد مذاب به حالت اولیه بدون ایجاد حباب است. تست اندازه ­گیری کیفیت استفاده در تجهیزات کشاورزی، تست دوده و آزمون تعیین میزان چگالی نیز از دیگر تست ­های استاندارد سازی هستند.

  • استاندارد سازی ISIRI7174

در این تست میزان استاندارد بودن لوله برای تعیین محل قرارگرفتن آن در خاک مورد بررسی قرار می­گیرد. استاندارد ISIRI7174 سطح صافی یا زبری داخل لوله و میزان موج­ های روی آن را مشخص می­نماید. همچنین با کمک این تست می­توان سطح استاندار بودن لوله را برای استفاده در شبکه آب­رسانی، مورد ارزیابی قرار داد.

  • استاندارد سازی DIN16961-2

تست DIN16961-2 یکی از مهمترین تست­های استاندارد این لوله­ ها محسوب می­شود. در این تست استاندارد نوع مواد پلیمری که در ساختار آن­ها به­ کار رفته و اینکه از چه موادی تشکیل شده­، مشخص می‌گردد. همچنین مشخص کردن میزان گرانول‌های استفاده شده در آن­ها از اهداف این تست است.

  • استاندارد سازی EN13476

از دیگر آزمون­های مورد بررسی تعیین سطح استاندارد EN13476 است. این تست برای قرار گرفتن در پروژه‌های متفاوت اهمیت بالایی دارد. بر اساس آن استانداردهای فنی مورد نیاز و سطح مقاومت مکانیکی لوله مورد نظر تعیین می­گردد.

کاربردهای انواع لوله فلزی و روش ساخت آن ها چیست؟ تفاوت لوله های فلزی بدون درز و بادرز در تحمل فشار

لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت) فاضلابی

انواع لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت)

لوله های پلیمری کاروگیت دارای انواع مختلفی بوده که هرکدام از آن­ها متناسب با نوع مصرف و ساختار استفاده شده در تولید با یکدیگر متفاوت هستند.

  • لوله پلی اتیلن دو جداره معمولی

برای ساخت لوله ­های پلی اتیلن دو جداره معمولی از قالب ­گیری مواد پلیمری استفاده می­کنند. این محصولات پس از سرد شدن آماده بهره‌برداری هستند.

  • لوله پلی اتیلن دو جداره اسپیرال

مراحل ساخت لوله­های کاروگیت اسپیرال کمی پیچیده‌تر بوده و با دستگاه اکسترود انجام می‌شود. برای تولید آن­ها مواد پلیمری داخل دستگاه پس از خنک ­سازی به­ شکل حلقه‌های مارپیچ در می ­آیند و داخل آن­ها برچسب‌هایی به رنگ‌ زرد یا آبی اضافه می‌شود. جنس جداره داخلی می‌تواند از متریال فولادی همانند جنس لوله گالوانیزه و لوله گازی یا پلیمر خطی که فاقد هرگونه ماده شیمیایی بوده، انتخاب گردد. در صورتی که مواد داخل به­ کار رفته در ساخت لوله‌های اسپیرال از پلیمرهای خطی یا سنگین انتخاب شوند، این لوله ­ها برای جریان مواد اسیدی و شیمیایی بسیار مناسب خواهند بود.

  • مدل­های مختلف لوله پلی اتیلن دو جداره متناسب با فشار

انواع مختلف و مدل‌های لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت) با توجه به توانایی تحمل فشار محیط و خاک به سه دسته تقسیم می­شوند.

  • دسته اول لوله هایی هستند که توانایی تحمل 16 کیلو نیوتن بر مترمربع در سطح خود را دارند.
  • دسته دوم لوله­ های فاضلابی با تحمل 31 کیلو نیوتن بر مترمربع در سطح خود هستند.
  • دسته آخر لوله­ های پلیمر سنگین بوده توانایی تحمل فشاری معادل 64 کیلو نیوتن بر مترمربع در سطح خود را دارند.
  • لوله پلی اتیلن دو جداره با فشار همیشگی

این نوع از لوله ها را در عمق شش متری زمین قرار می دهند و برای فاضلاب های شهری و خانگی استفاده می شوند. ساختار آنها توانایی تحمل فشاری معادل 31 کیلو نیوتن بر متر مربع در سطح را دارد. به­ همین دلیل قادر خواهند بود فشار ناشی از حرکت ماشین­های  سواری در خیابان را تحمل کنند.

  • لوله پلی اتیلن دو جداره فشار بالا

این محصولات در عمق بیش از دوازده متری زمین قرار می­گیرند. آن­ها قابلیت تحمل فشار زیادی را دارند و و از آنها می توان در مسیر حرکت ماشین ­های سنگین و فرودگاه­ها استفاده کرد.

  • لوله پلی اتیلن دو جداره محافظ کابل­های برق

شاید برای شما جالب باشد که بدانید از لوله­ های کاروگیت که همه آن­ها را وسیله­ای برای انتقال مایعات می‌شناسند، همانند یک لوله برق عمل کرده و برای محافظت از کابل­ های برق فشارقوی استفاده می­ کنند. این لوله­ ها با توجه به ویژگی­هایی که دارند گزینه مناسبی برای پوشش کابل ­ها هستند. سرعت در تولید، وزن و تحمل فشار پایین از مشخصاتی بوده که می­توان برای آنها نام برد.

لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت) ویژه

ویژگی های لوله پلی اتیلن دو جداره

لوله­ های پلی اتیلن دو جداره دارای ویژگی ­ها متعددی هستند. به ­همین جهت می توان از آن­ها در صنایع مختلف برای انتقال سیالات استفاده نمود. علاوه بر جنس و متریال استفاده­شده در تولید و نوع ساختار لوله پلی اتیلن دو جداره که ملاک انتخاب برای پروژه های مختلف بوده این محصولات دارای مشخصه­ های دیگری نیز هستند. در ادامه به بیان برخی از مشخصات و مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن دو جداره می­پردازیم.

  • مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد شیمیایی، اسیدی، انواع نمک‌ها و بازها
  • مقاومت در برابر اشعه UV خورشید.
  • تحمل بالای فشار وارد شده توسط خاک و اعماق زمین.
  • اصطکاک پایین جداره داخلی و حرکت روان سیالات.
  • دوام و طول عمر بالا.
  • انسجام و پایداری ساختار.
  • چگالی بالا.
  • وزن پایین.
  • قابلیت شکل ­پذیری.
  • سهولت در نصب.
  • جابه­ جایی و حمل و نقل آسان.
  • مقاومت در برابر فرسایش و عوامل محیطی مانند سیل و زلزله.
  • استقامت برابر تخریب توسط باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در خاک.
  • اندازه‌های متفاوت متناسب با محل کاربرد.
  • عدم رسوب­ پذیری.
  • امکان نصب در هر نوع سطح صاف یا شیب­دار.
  • نگهداری آسان.
  • ابعاد متنوع.

نمونه لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت) مناسب

کاربرد لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت)

در پاسخ به پرسش مهمترین کاربرد لوله پلی اتیلن دو جداره چیست؟ باید عنوان کنیم مهمترین و آشناترین کاربرد لوله­ های پلیمری جمع‌ آوری زباله­ های خانگی و شهری مهمترین و آشناترین کاربرد آن هستند. انتقال پسماندهای کارخانه­ جات ، بیمارستان­ ها و زباله ­های اسیدی یکی دیگر از موارد کاربرد آن­ها محسوب می گردد. همچنین از آن­ها در شبکه آبرسانی برای جا به ­جایی آب، جمع‌ آوری آب­های سطحی و زیرزمینی در زمان بارندگی استفاده می­شود. علاوه ­بر این لوله­ های پلی اتیلن دوجداره در تصفیه خانه ­ها، سیستم‌های انتقال آب مرکزی، ساختار اسکرابرها، تاسیسات و تجهیزات آبیاری قطره‌ای ،در سیستم زهکشی به عنوان لوله زهکش و همچنین به عنوان لوله جداره چاه ، ساخت تانکرها و مخازن ذخیره سازی مایعات نیز به­ کار می­روند.

بررسی تخصصی کارایی منهول ها در پروژه های عمرانی زیرزمینی

مقایسه ی لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت)

اندازه‌های مختلف لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت)

پس از آشنایی با موارد کاربرد این محصولات به معرفی سایز های لوله پلی اتیلن دو جداره و استانداردهای مربوط به هر کدام پرداخته و متناسب با آن به موارد استفاده هر سایز اشاره می­نماییم.

  • لوله‌ با اندازه‌های 110 و 125 میلی­متری

این سایز از لوله ­ها برای نصب و راه­اندازی سیستم  فاضلاب‌ خانگی و نوعی پوشش برای کابل‌های برق استفاده می­شوند.

  • لوله‌های ۱۶۰ میلی­متری

این سایز از لوله ­ها در کانال­ کشی فاضلاب‌های شهری، زهکشی، خارج کردن آب اضافه از زمین و تولید پل‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • لوله‌های ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی­متری

رایجترین ساز لوله­ های کاروگیت چیست؟ دو سایز ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی­متری رایج ترین نوع این لوله ­های هستند. این سایز از لوله­ ها بیشتر در ساختار شبکه‌های فاضلاب کوچه‌های کم عرض، زهکشی زمین‌ها و غلاف دور لوله‌ های دیگر جهت مرتب سازی آ­ن­ها استفاده می‌شود..

  •  لوله‌های ۳۱۵ و ۴۰۰ میلی­متری

این سایز از لوله­ ها برای خارج کردن فاضلاب آب‌های شهری، بیمارستان‌ها و خارج کردن آب اضافه از روی زمین‌ها استفاده می­نمایند.

  • لوله‌های ۵۰۰ و ۶۰۰ میلی­متری

این سایز از لوله ­ها بیشتر برای جمع آوری فاضلاب و آب‌های سطحی کاربرد دارند.

  • لوله‌های ۸۰۰ و 1000 میلی­متری

 این سایز از لوله­ ها در زهکشی، انتقال آب رودخانه‌ها، شبکه‌های فاضلاب شهری و ساخت منهول فاضلابی استفاده می‌شوند.

تولید لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت)

اتصالات لوله پلی اتیلن دو جداره یا همان لوله کاروگیت

برای هدایت سیالات توسط لوله‌های کاروگیت و استفاده از آن­ها در ابتدا نیاز است آن­ها را مانند هر لوله دیگری که با متریال­ های مختلف شناخته شده مانند فولاد ساخته شده­اند به یکدیگر متصل نمود. برای انجام این عمل باید از روش­ هایی همچون استفاده از واشر و کوپلر ساده که یکی از متداول­ترین اتصالات پلی اتیلن بوده کمک گرفت. همچنین می‌توان برای افت فشار در لوله، کوپلر موفه ­دار را در اتصال به­ کار برد. در لوله ­هایی که سایز بالایی دارند، بهترین نوع اتصال استفاده از کمربند و واشر است. اتصال با جوش­کاری الکتروفیوژن نوع مطمئنی از این عملکرد محسوب می­شود. این روش اتصال بیشتر برای لوله‌هایی که چگالی بالایی دارند مناسب است.

  • اتصال لوله پلی اتیلن دو جداره با کوپلر

در اتصال لوله‌های به­ وسیله کوپلر باید در ابتدا کار آن­ها را در یک راستا قرار داد و سپس به­ کمک واشر و کوپلر لوله­ ها را به یکدیگر متصل نمایید. در انجام این اتصال باید شخصی که مهارت و تخصص کافی برای این­ کار داشته، پروژه را به انجام برساند. همچنین حتماً واشر پلاستیکی باد در حلقه دوم یا سوم اتصال قرار بگیرد. درصورتی که این واشر در حلقه اول نصب گردد احتمال بروز هرگونه نشتی وجود دارد.

  • اتصال لوله پلی اتیلن دو جداره با جوش­کاری الکتروفیوژن

برای اتصال لوله‌ها به وسیله جوش الکتروفیوژن که یک جوش مخصوص مواد پلیمری است باید در آغاز لوله‌ها را در یک راستا قرار دهید. سپس باید محل اتصال را به درجه ذوب رسانده و آنها را به یکدیگر متصل نمایید. برای محکم شدن و آب‌بندی کار از مواد پلیمری ذوب شده دیگری جهت قرار دادن روی آن­ها و درزگیری باید استفاده ‌نماید.

لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت) تایید شده از نظر کنترل کیفی

حمل و نقل و نگهداری لوله‌های کاروگیت

جا به ­جایی و حمل لوله پلی اتیلن دو جداره تا محل استفاده از آن­ها به ­دلیل وزن پایین و مقاومت بالا از هزینه مناسبی برخوردار است. با این حال باید در هنگام نگهداری، انبار کردن و حمل و نقل آن­ها نکات مهمی را مدنظر قرار داد. توجه نمایید این محصولات باید در محیطی کاملاً تمیز و عاری از هرگونه سنگ­ریزه، مواد تیز و برنده نگهداری شوند. همچنین لوله ­های پلیمری در زمان جابجایی و انبار کردن باید به دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. هنگام انبار کردن برای مدت طولانی باید از گرم نگه­داشتن آن­ها و مجاورت با مواد اشتغال‌ زا اجتناب نمود.

لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت) در سایز بزرگ

نکات مهم در هنگام خرید بهترین لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کارو گیت)

از آن جایی که این محصولات مزایا و موارد کاربرد بسیاری دارند در هنگام خرید باید به نکات مهمی توجه نمود. اولین نکته توجه­به محل مصرف و کاربرد این لوله‌ها بوده که باید متناسب با محل قرار گرفتن در خاک، شرایط آب و هوایی و میزان تحمل فشار از انواع مختلف آن­ها در ضخامت، سایز و چگالی انتخاب نمود. توجه به نوع ساختار آن­ها که معمولی یا اسپیرال بوده از اهمیت بالایی برخوردار است. در زمان خرید توجه به ظاهر محصول، نوع بسته­ بندی و شرایط نگهداری در انبار نیز دارای اهمیت است. از دیگر موارد حائز اهمیت می­توان به در نظر گرفتن استاندارد­های مورد نیاز متناسب با محل استفاده اشاره نمود.

انبارش لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت)

جمع بندی

با توجه به توضیحات آورده شده شناخت ویژگی ­های لوله ­های پلیمری دوجداره که برای انتقال مایعات استفاده می­شوند بسیار ضروری است و انتخاب صحیح آنها حتی در انتخاب منهول پلی اتیلن و دریچه منهول به کار رفته در صنعت انتقال فاضلاب نیز تاثیر گذار است . از طرفی با توجه به تخصصی بودن رعایت اصول استاندارد در انتخاب بسیار مهم بوده که با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

لوله پلی اتیلن دو جداره (لوله کاروگیت) آماده ارسال

پرسش ­های متداول

قیمت لوله پلی اتیلن دو جدارهچگونه تعیین می شود ؟

این لوله­ ها متناسب با سایز، محل کاربرد، مواد سازنده و شرکت تولیدکننده قیمت­ های مختلفی دارند.

برای انتقال آب کشاورزی چه سایزی مناسب است؟

پاسخ این سوال در متن مقاله گفته شده ولی به فشار آب، محل زمین و عوامل بسیاری وابسته است.

برای خرید و سفارش چه کاری باید انجام دهیم؟

با کارشناسان ما تماس گرفته تا در این خصوص شما را راهنمایی نمایند.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *