فرق لوله PE80 با PE100

فرق لوله pe80 با pe100

لوله پلی اتیلن دارای مزایای قابل توجهی نسبت به مواد سنتی مانند فولاد و آهن و چدن و لوله های متشکل از ان مانند لوله گالوانیزه یا لوله چدنی  می باشد. از جمله انعطاف پذیری، وزن کم، طول عمر لوله پلی اتیلن ، مقاومت در برابر خوردگی و پتانسیل کلاف شدن در رشته های طولانی تر.همچنین این لوله ها دچار شکستگی نمی شوند و به ویژه در برابر سایش و مواد شیمیایی و ضربات مکانیکی در زاویه های لوله و تغییر زاویه آن ها مقاومند. اما PE100 در لوله های پلی اتیلن به چه معناست؟ فرق آن با PE80 چیست؟

در بسیاری از موقعیت ها، پلی اتیلن مقاومت بیشتری نسبت به مواد فولادی دارند.تعدادی از ویژگی ها مانند رنگ، نوع استاندارد، ضریب اطمینان که ممکن است در لوله های پلی اتیلنی متفاوت باشند، می تواند آن ها را در دسته بندی های مشخص تقسیم بندی کند.در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

قبل از تصویب استاندارد های بین المللی، مواد پلی اتیلنی (PE) معمولا با تراکم آن ها یعنی :

  • LDPE (پلی اتیلن با چگالی کم)
  • MDPE (پلی اتیلن با چگالی متوسط)
  • HDPE (پلی اتیلن چگالی بالا)

که نشانگر تراکم لوله و تا حدی مقاومت آن بوده است، نام گذاری می شد.پیشرفت در فناوری و بهره وری مواد اولیه باعث شد لوله چگالی بالا و عملکرد بهینه تر (HDPE) و (HMPE) مدول بالا تولید شود که البته در میان همه نوع لوله های پلی اتیلنی، هنوز هم HDPE جایگاه خاصی دارد.استاندارد های ISO به این سمت رفته است که با توجه به مزایای مواد استفاده شده در لوله های پلی اتیلنی ، این لوله های به PE100 و PE80 و … تقسیم بندی شوند.

فرق لوله pe80 با pe100

تفاوت لوله های PE100 با PE80 چیست؟

PE80 سال هاست بطور گسترده ای در حوزه های مختلف به کارگیری می شود. لوله های پلی اتیلن در صنعت گاز و لوله های PE در انتقال آب آشامیدنی و موارد صنعتی به کار می روند و معمولا جزء دسته بندی لوله های (MDPE) یا لوله های چگالی متوسط می باشد.

لوله های PE80 معمولا دارای PN12 می باشند، (PN در لوله های پلی اتیلن چیست؟) و حداقل مقاومت مورد تحمل آن ها (MRS) ، 8.0MPA (مکاپاسگال) می باشند.این محصول را در رنگ بندی مشکی با نوار های زرد یا آبی و در قطرهای 20 تا 63 میلیمتر می توانید تهیه کنید.

این در حالتیست که PE100 قدرت بیشتر و عملکرد طولانی مدت تری نسبت به PE80 دارد.این در حالتیست که دیواره های لوله در PE100 نازک تر بوده و دقیقا همان فشار عملیاتی و کاری را می تواند تحمل نماید.نازک بودن دیواره لوله PE100 مزایایی دارد که می توان به افزایش دبی آب یا فاضلاب در درون آن می شود.

برای ساخت لوله های PE100 از مواد پلیمری کمتری استفاده می شود و همین عامل باعث می شود فضای خالی داخل لوله بیشتر باشد و جریان در آن راحت تر ادامه داشته باشد.لوله های PE100 اغلب دارای درجه PN16 و درجه مقاومتی 10.0 MPA می باشند و از پلی اتیلن HDPE در ساخت آن ها استفاده می شود.این لوله ها اغلب دارای کاربرد های تجاری بوده و از سایز 90 تا 710 میلیمتر تولید می شوند.

لوله های PE100 و PE80 برای عملکردهای مداوم فشار با در نظر گرفتن فشار ثابت یا پایین تر از حد مجاز، می توانند آب یا پساب های صنعتی با دمای 60 درجه سانتی گراد و یا 30 درجه سانتی گراد برای مایعات گازی استفاده شوند.

PE100 در دماهای پایین نسبت به PE80 دارای مزایای بیشتری است زیرا در دمای منفی 30 درجه سانتی گراد بسیار مقاوم در برابر ترک خوردگی می باشد.

لوله های PE80 از مواد MDPE ساخته می شوند و لوله های PE100 از مواد HDPE ساخته می شوند.درجه بندی لوله های (PE) و SDR از مهمترین عوامل برای در نظر گرفتن درجه فشار لوله و در نتیجه لوله مد نظر شما است.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *