PE100در لوله های پلی اتیلن به چه معناست؟

pe100 در لوله های پلی اتیلن به چه معناست؟

PE100 نسل سوم از درجه بندی لوله های پلی اتیلن می باشد.این درجه از لوله پلی اتیلن سه ویژگی بهینه دارند.

  • مقاومت MRS بالا : مقاومت طولانی مدت در برابر سایش
  • مقاومت در برابر فشار
  • مقاومت در برابر ترک خوردگی ها

نصب لوله های پلی اتیلن PE100 آسان، سریع، کم هزینه است و اتصالات موجود در آن بدون نشتی و امن می باشد. می توان با استفاده از جوش لب به لب و یا الکتروفیوژن یک شبکه و سیستم امن برای انتقال گاز ( کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت گاز ) و یا از لوله های پلی اتیلن آب آشامیدنی برای انتقال آب شرب استفاده کرد.

در نوع اتصالات جوش لب به لب کاربرد بیشتری دارد چرا که پس از جوش سطح بیرونی لوله صاف و هماننده بدنه لوله است و این امر می تواند از گیر کردن برجستگی ها به درون زمین جلوگیری نماید.

pe100 در لوله های پلی اتیلن

خصوصیات لوله های HDPE و PE و PE100

  • حداقل فشار مورد نیاز 10MPa (مگاپاسگال)
  • فشار هیدرواستاتیک 11MPa
  • مقاومت فشاری مجاز 7.93MPa
  • مقاومت کششی 23MPa
  • مدول الاستیسیته (در 50 سال) 200MPa
  • مدول خمشی 1000MPa

مقاومت لوله های پلی اتیلن در برابر دما

خصوصیات لوله پلی اتیلن pe100 در دمای 20 یا 23 درجه سانتی گراد تعیین می شود.این خصوصیات می تواند در دماهای بالاتر تحت تاثیر قرار بگیرد.بنابراین تحمل فشار در دماهای بالاتر بصورت مستقیم تحت تاثیر دما قرار می گیرد و تا حدی مقاومت فشاری لوله کاهش میابد.

برخی از استاندارد ها نیز در دماهای بالاتر بصورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند از لحاظ کیفی نزول خواهد داشت.

مقاومت pe100 در برابر سایش

تجربیات نشان می دهد که لوله ها در فاضلاب به دلیل جریان داشتن مواد جامد همراه با آب و استمرار جریان داشتن آن می تواند باعث عملکردی شود که مواد جامد منجر به سایش دیواره های لوله می شود.

لوله پلی اتیلن pe100 دارای بهترین مقاومت در برابر سایش مواد جامد داخل آب است.

بیشتر بخوانید: لوله های پلی اتیلن فاضلابی

میزان سایش لوله pe100 بسته به زاویه برخورد و نوع مواد جامد بستگی خواهد داشت.

بین سختی و مقاومت لوله رابطه مستقیم وجود دارد.با افزایش مقاومت/سختی مقاومت لوله در برابر سایندگی افزایش میابد.برای مقاومت در برابر سایش، موادی که لوله پلی اتیلن باید مرغوب و بدون مواد نامرغوب باشد و مستحکم تر از مواد جامدی باشد که قرار است درون آن جریان پیدا کند.قالبا انتخاب یک لوله سخت تر از ساینده درون آن هزینه بیشتری خواهد داشت.اما هنگامی که شرایط برعکس باشد باعث می شود خط لوله از فشار دچار شیب شود.

در کل انواع مختلفی از سایش وجود دارد که در یک سیستم لوله کشی می توان آن را در نظر گرفت و اقدامات پیشگیرانه علیه آن انجام داد.بخش های مستقیم خطوط لوله فرسایش سایشی و در بخش اتصالات و تغییر زاویه خط لوله هم فرسایش سایشی و هم فرسایش ضربه ای را تحمل می کنند و تمامی خطوط لوله با در نظر گرفتن این عوامل طرتحی می شوند.

پدیده موج و خستگی لوله pe100

لوله های pe100 می توانند در اثر فشار بیش از حد موجدار شده و در اصطلاح خستگی پدید آورند.علاوه بر لوله های PE100 معمولی انواع دیگری از آن ها وجود دارند که برخی از آنها در بازار ایران هنوز جا نیفتاده اند و برای کاربری های خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

pe100 RC

RC به معنای مقاومت در برابر خوردگی در این مورد خاص است.برخی از مواد رزینی در ساخت لوله PE100 RC دخیل هستند و ویژگی این لوله مقاومت سریع در برابر انتشار ترک خودرگی است.مقاومت بالای این لوله ها در برابر فشار نسبت به نوع معمولی خود نیز تا حد زیادی بیشتر بوده است.این لوله ها برای استفاده در شرایطی که بروز سوانح بحرانی در آن زیاد است استفاده می شود (بخصوص در شرایطی که زیر ساخت مناسب برای طراحی یک خط لوله امن وجود ندارد)

در کشور های اروپایی تقریبا از لوله ها در موارد خاص از نوع لوله های PE100 RC می باشند.

PE100 RT

RT به معنای مقاومت در برابر دما است.PE100 RT لوله ای است که ضمن خفظ خواص مکانیکی PE100 معمولی، مقاومت بیشتری در برابر دماهای بالاتر دارد.این نوع از لوله های PE100 بیشتر در مواردی به کار می رود که دمای آب یا مایع بالاتر از 50 درجه سانتی گراد است.

این نوع لوله با کاربرد های صنعتی و سیالاتی که دمای آن در کارخانه بسیار بالا است و برای جا به جایی آن استفاده می شود.اما به ندرت پیش میاید لوله های PE100 RT در انتقال گاز و آب استفاده شود و تنها در مواردی خاص کابرد داشته است.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *