الکتروفیوژن چیست؟

الکتروفیوژن چیست؟

الکتروفیوژن یک روش ساده از انواع اتصالات پلی اتیلن برای بستن و اتصال لوله پلی اتیلن است در دسته بندی لوله پلی اتیلن جوشی قرار می گیرد . این روش اتصال لوله پلی اتیلن در زمان هایی اتفاق می افتد که امکان استفاده از بات فیوژن (butt fusion) یا جوشکاری لب به لب وجود ندارد . از الکتروفیوژن زمان هایی استفاده می شود که باید در محل اتصالات فلزی، آرنج ها و دریچه های فلزی یا سه راهی ها را همجوشی کنید.

در ساده ترین حالت، الکتروفیوژن یک روش متصل کردن لوله های پلی اتیلن است و مانند یک دستگاه حرارت الکتریکی می باشد که قسمت پلاستیکی اتصالات و لوله را ذوب می کند و باعث می شود همجوشی یا ترکیب دو لبه لوله امکان پذیر شود.

ویژگی هایی که اتصالات لوله برای همجوشی به آن نیاز دارد (مانند زمان همجوشی) از طریق بارکد روی اتصالات معلوم می شود.

الکتروفیوژن چگونه کار می کند؟

الکتروفیوژن

واحد تعیین کننده و کنترل کننده لوله پلی اتیلن یا لوله کاروگیت انرژی لازم برای حرارت دادن سیم پیچ ها را تامین می کند.

هنگامی که دو لبه مد نظر حرارت لازم را دیدند، مواد اطراف آن ها ذوب می شود و در سطح تماس با لوله قرار می گیرد.

ورود مداوم انرژی گرمایی موجب ذوب شدن سطح لوله و سطح اتصالات آن می شود و این انرژی برای انجام یک جوش ساده بادوام بهترین گزینه است.پس از پایان چرخه گرمادهی، اجازه می دهند لوله و اتصالات پلی اتیلن خنک شوند و مواد ذوب شده جامد شوند.

نقاط مختلف گرم و سرد لوله که به آن فریز و ذوب گفته می شود ، ممکن است پس از فرآیند گرمادهی به سیم پیچ به وجود بیایند.برای از بین بردن تنش در لوله، فشار ذوب در نقاط مختلف لوله کنترل می شود و به این ترتیب کل فرآیند همجوشی بصورت کنترل شده ای صورت می گیرد.

گام و موقعیت دقیق سوکت توزیع گرما در لبه لوله و اتصالات، باعث می شود گرما به صورت یکنواختی توزیع شود.

پارامترهای اصلی همجوشی : دما، فشار و زمان توسط ECU کنترل می شود که برای ایجاد این پارامترها، از بارکدی که روی اتصالات درج شده است خوانده می شود و اعمال می شود.ECU مابقی کار را به صورت کامل کنترل شده ای ادامه می دهد.در ادمه ECU می تواند مقادیر متغیری را درون خود بصورت فشرده اعمال کند و سپس توسط یک نفر انجام شود.

میزان اثربخشی الکتروفیوژن

میزان اثربخشی الکتروفیوژن به توجه به میزان آماده سازی سطوح اتصال و اطمینان از این که سطوح اتصال در طی چرخه و فرآیند جوشکاری تماس اثر بخشی داشته باشند دارد.

سطوحی که روی آن ها فرآیند همجوشی انجام می شود، باید طبق استاندارد خاصی خراشیده یا تراشیده شود تا از اکسیداسیون (ترکیب مواد شیمیایی سطح با اکسیژن) شکل نگیرد.

در این فرآیند باید از گیره ها، یا سایر روش های تایید شده برای مهاربند کردن لوله ، ترازبندی کردن آن در طول فرآیند همجوشی استفاده نمود.

برای آماده سازی سطوح اتصال، سطح لوله باید توسط نصاب با تراشنده مناسب تراشیده شود.همانطور که گفته شد در این عملیات روی اتصالات استانداردها و بارکدهای مشخص کننده سطح خراشیدگی وجود دارد. اما به طور متعارف تا عمق 0.3 میلیمتر سطح لوله را می تراشند.

پس از خراشیدن، سطح ساییده شده را باید پاک کرد.همچنین باید در نظر داشته باشید که سطوح لوله باید عاری از هرگونه گرد و غبار باشند برای همین منظور از جلادهندگان لوله یا مواد مخصوصی برای پاک کردن لبه های آن استفاده می شود. اما در نظر داشته باشید که موادی مانند استون، متیل اتیل کتون (MEK)  برای پاک کردن سطح لوله مناسب نیستند.

بعد از استفاده از پاک کننده ها، سطوح باید کاملا خشک شوند و سپس فرآیند همجوشی شکل بگیرد.متصل کردن لوله یا همجوشی اگر به درستی صورت پزیرد، می تواند به اندازه لوله پلی اتیلن سخت باشد و بارها و تنش ها را تا همان حد تحمل نماید.

این نوع از اتصالات جوشی کاربردهای فراوانی از جمله نصب منهول پلی اتیلن و اتصال لوله ها به منهول پلی اتیلن نیز دارد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *